Matka jouduttiin valitettavasti perumaan, koska Karjalan tasavallan rajavyöhykevaatimukset ovat muuttuneet. Nykyisin vaaditaan myös viisumikopiot rajavyöhykeluvan hakua varten, ja itse lupaa pitää hakea 2kk 1vk ennen matkaa - tämä tiedoksi muillekin. Tämä tekee sinällään matkan järjestämisestä aavistuksen haastavaa jatkossakin, koska sitovat ilmoittautumiset tarvitaan vähintään 3 kuukautta ennen matkaa ja viisumit pitää hakea ensin. Kuka takaa, että rajavyöhykelupa myönnetään ja kuinka moni on halukas maksamaan viisumista ilman varmuutta, että Ilmeelle pääsee.

Sivua päivitetään tarpeen vaatiessa, lisään tiedot päivityksistä sivun loppuun.

Matkan ohjelma

Ajoreitti kulkee Juvan, Sulkavan ja Ruokolahden kautta Imatralle. Pysähdyspaikat ja -ajat ovat seuraavat:

• 4:30 Juvan linja-autoasema
  • n. 5:00 Sulkavan linja-autoasema
  • n. 6:10 Ruokolahti, Käringin tiehaara
  • n. 6:30 Vuoksenniskan tori
  • n. 6:40 Imatran keskusliikenneasema
  • n. 6:50 Olavinkatu/Valtionhotelli

Linja-auto pysähtyy vain niillä pysähdyspaikoilla, joista on etukäteen sovittu tulevan matkustajia. Bussikuskia vaihdetaan Imatralla, jotta Ilmeelle jää paremmin ajoaikaa. Tästä tulee yksi pysähdys lisää Imatralla, mikä voi hieman myöhästyttää aikataulua.

Raja ylitetään Imatralla ja Venäjän tullissa pitäisi olla mahdollista vaihtaa ruplia passin tarkastuksen jälkeen. Maanantaina rahanvaihto on mahdollista myös Viipurissa. Aikataulun salliessa pysähdytään Sorvalin valinnassa Ensossa.

Ilmeelle ajellaan Antrean ja Kirvun kautta. Kirkonmäellä pidetään muistohetki sankarihaudalla ja nautitaan voileipäkahvit, jonka jälkeen voidaan hajaantua eri kyliin. Jos rajavyöhykepuomien paikat eivät ole muuttuneet ja teiden kunto on entisenlainen, niin bussilla pitäisi päästä ainakin Keskikylään, Koskenkylään, Hynnilään ja Siisiälään - Salokylän tien varrella pitäisi myös päästä kääntymään linja-autolla. Tieoloja ei kuitenkaan voi varmuudella tietää etukäteen.

Paikallisia henkilöautoja on viime aikoina ollut varsin huonosti käytettävissä. Mikäli henkilöautoja kuitenkin ilmaantuu paikalle, niiden kyydissä on mahdollista päästä myös pienempien teiden varsille. Kuljettajille kelpaavat yleensä eurot, ja jokainen maksaa matkansa itse. Mm. Hynnilän salotie on hyvässä kunnossa, mutta bussia siellä ei pääse kääntämään. Aivan rajan pintaan, piikkilangoilla rajatulle alueelle, ei ole pääsyä.

Perilläoloaikaa jää noin 4-5 tuntia ja ennen lähtöä kahvitellaan uudemman kerran. Viime vuodesta viisastuneena suosittelen varaamaan jotain syötävää mukaan ensimmäiseksi päiväksi, jos sääennuste lupaa kaatosadetta, vaikka voileipien tarjoilu onnistuu pienellä sateellakin. Illaksi ajetaan Käkisalmeen, jossa majoitutaan hotelli Korelaan. Kahden hengen huoneiden lisäksi tarjolla on pari kolmen hengen huonetta sekä muutama yhden hengen huone. Illallinen nautitaan hotellilla.

Maanantaina jatketaan hotellilla nautitun aamupalan jälkeen Viipuriin, jossa vierailu Viipurin remontoidussa kirjastossa, lounas ja ostosaikaakin jäänee hyvin. Paluumatkalla Imatralle pysähdys Tali-Ihantalan taistelujen muistomerkillä 70 vuoden takaista jatkosodan suurtaistelua muistellen. Suomeen palataan Enson/Pelkolan raja-aseman kautta ja rajalla on mahdollisuus ostosten tekoon tax free -myymälässä.

Tullimuodollisuudet, tieolosuhteen tai muuttuneet raja-aluekäytännöt voivat aiheuttaa muutoksia matkaohjelmaan.

Matkan varaaminen ja maksaminen

Matkan hinta nousi hieman ennakkoarviosta pienemmän lähtijämäärän takia ja on 280 euroa, sisältäen bussikuljetukset, majoituksen 2 hengen huoneessa hotelli Korelassa, illallisen, aamupalan ja lounaan sekä voileipäkahvitukset, viisumin, rajavyöhykeluvan ja kiertokäynnin Viipurin kirjastossa. Muistathan, että passi pitää olla voimassa vielä 6 kk Venäjältä poistumisen jälkeen eli 16.12.2014 asti.

Maksuun sisältyy viisumin vaatima matkavakuutus. Jos oma matkavakuutus löytyy, on alennus 3 euroa eli kokoinaissumma 277 euroa. Alennuksen saadakseen pitää toimittaa vakuutusyhtiöltä pyydettävä erillinen, maksuton vakuutustodistus viisumihakemuksen liitteenä. Omalla viisumilla matkustavilta matkan hinta on 209 euroa.

Matka maksetaan suoraan Ilmeen perinneyhdistys ry:n tilille 15.5.2014 mennessä. Tilinumero on FI39 5402 0120 0577 76. Laita viestiksi ’Matka’ ja jos maksat useamman henkilön matkan, myös niiden henkilöiden nimet, joiden matka on maksettu.

Pariskunnat ja pareittain ilmoittautuvat majoitetaan luonnollisesti samaan huoneeseen. En välttämättä osaa yhdistää sukulaissuhteita, joten jos ilmoittaudutte erikseen, kertokaa majoitustoiveenne myös. "Parittomat" matkalaiset sijoittelen sitten sukupuolen mukaan eri huoneisiin. Hotellissa on 2 kolmen hengen huonetta ja muutama yhden hengen huone. Yhden hengen huoneesta lisämaksu on 10 euroa.

Rajavyöhykelupien hakuaika tuntuu vuosi vuodelta pitenevän, joten ilmoittautumiset tarvitaan 15. huhtikuuta mennessä joko osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai puhelimitse numeroon 0400-234 108 (Kari Jyrkinen). Matkatoimisto lupasi peruuttamisen onnistuvan maksutta huhtikuun loppuun asti, sen jälkeen peruutuskulut matkatoimiston noudattamien valmismatkaehtojen mukaisesti.

Rajavyöhykelupaan tiedot tarvitaan 15.4 mennessä ja ne ovat: nimi, syntymäaika, syntymäpaikka, passin numero, passin myöntäneen viranomaisen nimi sekä myöntämispäivä/viimeinen voimassaolopäivä, mielellään myös osoite ja puhelinnumero. Varmista, että tiedot ovat oikein!

Viisumihakemus täytetään nykyisin tietokoneella, kts. Viisumiohjeet. Hakemusta ei kannata täyttää liian aikaisin, koska sähköinen hakemus on voimassa vain kuukauden. Jos et pysty itse täyttämään lomaketta, lähetän lomakkeen, jonka voit täyttää ja palauttaa mielellään huhtikuun loppuun mennessä, jotta ehdin siirtää tiedot koneille ja saada allekirjoituksen tulostettavaan lomakkeeseen. Lähetä tulostettu ja allekirjoitettu viisumilomake, 1 valokuva ja kopio passin tietoaukeamasta (1:1 koossa) osoitteeseen Kari Jyrkinen, Hitsaajankatu 15 A 16, 00810 Helsinki 15.5 mennessä.

Ilmoita mahdollisista ruoka-aineallergioista ja erikoisruokavaliosta, pyrimme järjestämään hotelliruokailut niin, että ne sopivat kaikille. Juotavaa ja tarpeen mukaan pientä välipalaa kannattaa ottaa mukaan. Muista myös ottaa tarvitsemasi lääkkeet mukaan ja tietenkin passi.

Klaffituoleja on tarkoitus ottaa mukaan muutama kappale huonompijalkaisille - oma retkijakkara ei tietenkään ole pahitteeksi, jos semmoinen löytyy ja tuolia erityisesti kaipaa maastopysähdyksillä.

Varsinaisen matkan järjestelyt hoitaa Pohjolan Turistiauto Oy / Pohjolan Matka.

• 15.4: Ilmoittautuneita 31 henkeä - riittävästi mutta toivottavasti ei tule peruutuksia. Rajavyöhykelupaan tarvittavat passitiedot saatu kaikilta ja lähtevät huomenna matkatoimistoon.
  • 24.4: Matkatoimisto ilmoitti, että rajavyöhykelupavaatimukset ovat - ei niin kovin yllättäin - taas muuttuneet. Jiihaa! Myös viisumitiedot pitää toimittaa kuukausi ennen matkaa. Viisumiaikataulut menevät siten uusiksi, lomakkeet passikopioineen ja valokuvineen pitää olla matkatoimistossa maanantaina 5.5. Ilmeisesti omalla viisumilla matkustavienkin pitää toimittaa jotain tietoja, odottelen matkatoimiston kommenttia sen osalta. Kiirettä pitää mutta eiköhän tässä ehditä, lisätietoa menee sähköpostilla ja lopuille soittelen.
  • 6.5: Kaikki viisumihakemukset on saatu ja lupapuoli pitäisi olla nyt omalta ja matkalaisten osalta hoidettu - lopun hoitaa matkatoimisto ja naapurimaamme viranomaiset.
  • 20.5: Agentti ilmoitti matkatoimistolle, että nyt Karjalan tasavallan viranomaiset ilmoittivatkin, että passi- ja viisumikopiot olisi pitänyt olla 2 kuukautta ja 1 viikko ennen matkaa heillä - eli ilmeisesti eivät vain halua myöntää rajavyöhykelupaa. Ilman lupaa ei liene mitään järkeä yrittää Ilmeelle käännytettäväksi, Käkisalmeen jouduttaisiin kiertämään pitkähkö matka, jos Hiitolan kautta ei pääse. Omalta osaltani voisin harkita pelkkää Käkisalmen-Viipurin kierrostakin, mutta se ei välttämättä kiinnostaisi kaikkia, ja ryhmän koko alkaa olla jo nyt pieni. Jos ei nyt ihmeitä tapahdu, niin todennäköisesti matka joudutaan peruuttamaan. Tästä ei aiheudu kuluja matkalle ilmoittautuneille, vaan maksut maksetaan takaisin lyhentämättömänä.
  • Matka on peruttu. Kyselen vielä tilinumeroita, jotta saadaan maksut palautettua.